אבינעם גואלמן משרד עו"ד. כתובתנו: ישוב נריה ד.נ. מודיעין 71937 טלפון 02-5832023 פקס 02-5832024 דוא"ל: ag@goelman-law.co.il

"האמור בפרסום/מודעה אינו מהווה ייעוץ כלשהו ו/או המלצה כלשהי והסוכן/הסוכנות/האתר אינם נושאים באחריות כלשהי לתוכן המודעה/הפרסום. כל המסתמך על המודעה או הפרסום עושה זאת על אחריותו האישית
בלבד ומתבקש להתקשר במישרין עם הגוף ששמו נקוב במודעה/פרסום לקבלת מידע מפורט ועדכני".

הסכם עבודה

הסכם עבודה הוא מסמך אשר נחתם בין מעסיק לעובד ובו מפורטים כל פרטי ההעסקה כפי שהוסכמו על ידי שני הצדדים - החל משכר, דרך הטבות ועד פירוט קופות גמל והפרשת כספים לקרנות פנסיה.

על אף שהסכם עבודה הוא מאבני הבניין של דיני עבודה, אין בחוק הוראה מפורשת המחייבת את עשייתו. חוק הודעה לעובד התשס"ב- 2002, קובע כי חובה על המעסיק לתת לעובד מסמך כתוב שבו מפורטים תנאי עבודתו של העובד, אולם מעבר לכך אין חובה נוספת לכתיבת הסכם עבודה של ממש.

הסכם עבודה הינו התחייבות הדדית בין המעסיק לעובד לקיים את התנאים אשר מפורטים בו. אי קיום תנאים אלו הינו למעשה הפרת ההסכם והיא אסורה על פי החוק. מעביד אשר הפר את ההסכם יידרש לשלם פיצויי פיטורין לעובד אשר פוטר, ועובד אשר יפר הסכם עבודה עלול לשלם קנסות אשר ינוכו משכרו.

טרם חתימה על הסכם עבודה, חשוב לדעת כי קיימים מספר סוגים של הסכמי עבודה. הסוג הראשון של הסכם עבודה הינו הסכם קבוע, או הסכם לתקופה בלתי מוגבלת. הסכם שכזה, כשמו כן הוא, הינו הסכם עבודה אשר אינו מוגבל בזמן וכעקרון יהיה בתוקף כל עוד העובד ממשיך לעבוד במשרתו. יש לציין כי בהסכם שכזה קיימים סעיפים אשר אינם יכולים להשתנות ולעומתם סעיפים אשר נתונים למשא ומתן ולשינויים מדי תקופה מסוימת.

הסוג השני של הסכם עבודה עליו ניתן לחתום הוא הסכם זמני, הידוע גם בתור הסכם עבודה לתקופה מוגבלת או קצובה בזמן. כעקרון הסכם זמני זהה במאפייניו להסכם קבוע, אולם הוא מוגבל בזמן וכוחו תקף רק לתקופה המצוינת במפורש על גביו.

הסוג השלישי של הסכם עבודה הוא הסכם אשר מתייחס לפרויקט או משימה אותה נדרש העובד לקיים. לאחר השלמת הפרויקט או המשימה, יפוג כוחו של הסכם עבודה זה.

הסכם העבודה הבסיסי ביותר יכיל פירוט של שכר העבודה ותנאים סוציאליים בסיסים. עם זאת מומלץ שבמידה וקיימים תנאים נוספים, יופיעו אף הם בהסכם העבודה. ישנם עובדים הנחפזים לחתום על הסכם העבודה ללא עיון מעמיק בסעיפיו, מתוך חשש שמא הערתם לא תתקבל בעין יפה או תפגע בהחלטה לקבלם למקום העבודה.

להלן אמנה את הסעיפים העיקריים והחשובים המקובלים בהסכם עבודה: תפקידים וסמכויות, תקופת ניסיון, תקופת הכשרה, היקף התפקיד, התחייבויות העובד, הבראה, מחלה, הוצאות נסיעה, דמי חגים, הוצאות טלפון, הוצאות אש"ל, כלכלה, ביגוד והנעלה, רכב צמוד ואחזקת רכב, ביטוחים שונים, מיסים ותשלומי חובה, סודיות, אי תחרות, הפסקת ההסכם, העברת התפקיד וכו'. כאמור לא כל הסעיפים רלוונטיים לכל מקום עבודה, עם זאת ידיעת הזכויות האפשריות עשוי להקל על העובד להגיע עם מעסיקו להסכם נח יותר.
אתייחס בקצרה לכמה עיקרים חשובים של הסכם עבודה:

שכר- רצוי לוודא תחילה מהו סוג השכר, כלומר כיצד הוא מחושב. האם השכר הינו שכר גלובאלי, דהיינו לא תזכו לתגמול ותוספת על שעות עבודה נוספות, או שמא ישולם לכם לפי שעה עבודה בפועל. תוספות- בררו, האם קיימת אופציה כלשהיא לתוספת משכורת, הודות לעמידה ביעדים המכירות שהחברה מציבה, כמות מכירות, וכו'. במידה וכן, ודאו מול ההנהלה מהם התנאים לקבלת אותה תוספת משכורת, נקודה נוספת חשובה שרצוי מאוד לברר, היא האם נהוג לקבל בונוס במקום העבודה. ישנם עבודות שלגביהן ניתן לקבל בתנאי העבודה גם השקעות \ מניות \ מימוש אופציות- שימו לבכם לפרט החשוב הבא: וודאו כי מוקדש סעיף המתייחס לכמות האופציות העומדת לרשותכם או המניות להן אתם זכאים. יחד עם זאת בררו את עלות המימוש, אורכה של תקופת ה"השקעה", עם נטייה לזמן הקצר ביותר כמובן. ודאו כי מספר האופציות העומדות לרשותכם אכן הולמת את מידת מעמדכם בחברה. אנא יחסו לנושא תשומת לב רבה, והקפידו עם מעסיקיכם על סיכום בכתב במהרה. אחרת, לא ניתן יהיה להמשיך את המו"מ, ללא מקור מהימן ותיעודי.

תנאי העבודה- ביטוח מנהלים וגמלאות- קיימות חברות אשר מפרישות כיום פחות בהרבה מ-100% מהשכר אל  קופת הפנסיה של עובדיה. לאור כך, מומלץ לוודא את גובה ההפרשות ממשכורתכם אל ביטוח המנהלים או חסכונות הפנסיה שלכם. על איזה אחוז משכרכם מוענקת לכם קרן השתלמות והאם בכלל מוענקת? מאיזה מועד הנכם זכאים לכלל התנאים הסוציאליים? האם מדובר בתקופה ניכרת של מס' חודשים? בהתאם לשיקול דעתכם, שמרו לעצמכם את האפשרות לדרוש תשלום רטרואקטיבי החל מיומכם הראשון בעבודה. במידה וחלילה תזדקקו, מהם תנאי הזכאות לביטוח אובדן כושר עבודה? מהם הנהלים הקבועים במקום עבודתכם? האם המעביד הוא האחראי לספקם? זכרו, בריאותכם היא מעל לכל, ועליה לככב בראש מעייניכם. על כן, עליכם לברר בקפידה את תנאי הזכאות לביטוח בריאות אם בכלל. הענקת כיסוי ביטוח ע"י מעבידים שונים, הינה תופעה רווחת כיום בשוק העבודה, אם כי לא בקרב כולם. לאור זאת, ודאו את כל הפרטים הנדרשים מול מעסיקכם, טרם תתחייבו למקום העבודה.

רכב – אלמנט חשוב במשכורת, בעל משקל רב ואקוטי. תחילה בררו האם הוצאות הרכב יורדות משכרכם האישי. לכשיובהרו תנאים אלו, שאלו מהו הסכום הכולל שיוחסר ממשכורתכם החודשית כולל הוצאות הדלק. קיימות חברות המגבילות את עובדיהן בכמות מסוימת של קילומטראז', במידה וכך מתנהל גם מקום עבודתכם וודאו אם יש מקרים בהם החוק מתגמש, למשל במקרים למרחקים ארוכים מהממוצע. החזרת רכב השכרה–  ישנן חברות הדורשות בקנס במידה והרכב מוחזר טרם זמנו. בררו האם החוב הכספי ישולם על ידכם או שמא החברה לוקחת את ההוצאה על עצמה. כביש  6 - אופנה מקובלת ופופולארית מאוד כיום בקרב תנאי העסקה של חברות ההייטק. עם מידה מסוימת של אסרטיביות תצליחו גם אתם לזכות בפריבילגיה היעילה הזו.

טלפון סלולארי–  הוא דרישה לגיטימית, הכרחית, ומתבקשת בייחוד מחברות הייטק. שאלו לתנאי השימוש במכשיר, מספר שעות, הודעות, עלות חודשית, נהלי שימוש בחו"ל, השתתפות עצמית באחזקתו וכיוב'.

הסדר מזון  -  מרבית חברות ההיטק מתנהלות כיום עם כרטיסים מגנטיים. ודאו כי גם אתם זכאים לכך, ומהי מידת ההשתתפות העצמית של החברה. ולבסוף ודאו כי ההטבה אינה מחייבת אתכם במס.

אש"ל- דרשו זאת ועמדו על כך, כי כל הוצאתיכם במסגרת עבודתכם בחו"ל תוחזר אם באמצעות חשבוניות או באמצעות תשלום קבוע מראש עבור כל יום שהות בחו"ל.

ישנם מספר סעיפים ונספחים שעשויים להופיע בהסכם עבודה אישי ושחשוב לשים לב אליהם ולהיות מודעים למשמעותם.

תניית אי תחרות או סעיף הגבלת העיסוק כפי שסעיף זה נקרא לפעמים, הוא סעיף המגביל את יכולתו של העובד לעבוד בחברות דומות / מתחרות או בתפקידים ספציפיים למשך פרק זמן קצוב לאחר סיום עבודתו אצל המעביד. הבעיה המרכזית בסעיף מסוג זה היא שבשוק ממוקצע כמו שלנו איפה יעבוד מנהל תחום תשתיות סלולאריות אם לא אצל המתחרה הסלולארית, ומה תוכל מהנדסת ביוטכנולוגיה העובדת בתעשיית הפארמה לעשות אם לא לעסוק בתחומה?

נספח סודיות- לצד תניית אי תחרות יופיע לעיתים נספח סודיות. נספח זה מטרתו למנוע גזל סודות מסחריים והעברתם למתחרים. אין זה חריג שעובד יקבל הצעת עבודה על ידי חברה מתחרה ומכיוון שניתן להניח שלא תמיד המניע הוא יכולותיו יוצאות הדופן של העובד, חברות רבות חשוב שזהו האמצעי היחיד להגן על עצמן מפני דליפת סודותיהן המסחריים.

בסעיפים אלו כדאי לשים לב למידתיות, כלומר האם הסעיף שנדרשים לחתום עליו הוא סעיף מידתי או האם הוא נטול פרופורציה ופוגע קשות ביכולת להשתכר בעתיד. סעיף שאינו מידתי בדרך כלל גם לא יתקבל בבית המשפט. אם תתעורר מחלוקת בנושא סעיפים אלו שתסתיים בבית המשפט, זה יבחן את מידתיות הסעיפים ויבדוק עד כמה ההעסקה אצל המעסיק החדש עשויה לפגוע בקודם, האם קיים סוד מסחרי שצריך להגן עליו, ואם כן האם ישנו חוסר תום לב בכוונת העובד וכוונת המעסיק החדש בהעסקתו.

ברגע שקיבלתם את הסכם העבודה מהמעביד אני ממליץ לבקש אותו הביתה לעיון בטרם החתימה עליו, ייתכן שבקריאה שנייה ושלישית תשימו לב לסעיף כזה או אחר שתרצו לשנות. כמו כן אני ממליץ מאוד לוודא שגם לאחר החתימה על ההסכם תקבלו עותק חתום לידיכם. תזכרו שחובה על המעסיק לספק לכם עותק של ההסכם.

כאמור, הסכם עבודה הינו מסמך אשר מחייב הן את המעביד והן את העובד לעמוד בתנאים המפורטים בו. אף על פי כן, למרבה הצער, מדי פעם הסכם עבודה מופר על ידי אחד הצדדים. כיצד יוכל הצד הנפגע לדרוש ולקבל את אשר מגיע לו עקב הפרת ההסכם? דיני עבודה הינו תחום רחב ומורכב בעולם המשפט הישראלי, ולכן במידה ונפגעתם מהפרת הסכם עבודה מומלץ לגייס לצידכם את עזרתם של מומחים בתחום.

מומלץ אם כן, במידה והופר הסכם עבודה,  ולא מצליחים להגיע להבנות בין הצדדים, לפנות עורך דין אשר מתמחה בנושא דיני עבודה והסכמי עבודה. בחלק מהמקרים ניתן גם להפנות את הסכסוך בהסכמה לאחד מבתי הדין לממונות להידיין שם על פי ההלכה, גם ללא סיוע בעורכי דין.

התוכן בבניה